Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 19 september 2012

"Bittrare än döden" av Camilla Grebe och Åsa Träff

Nu har jag också läst andra boken av systrarna Grebe och Träff och nu har jag en bättre och klarare känsla av deras sätt att skriva. Jag tycker att "Bittrare än döden" är bättre än "Någon sorts frid". Det handlar återigen om psykoterapeuten Siri Bergman. Hon och hennes kollega Aina har fått i uppdrag att leda en självhjälpsgrupp för kvinnliga brottsoffer. Gruppen består av kvinnor i varierande ålder som antingen misshandlats och/eller våldtagits och på så vis hamnat i deras grupp. Siri och Aina får höra kvinnorna berätta om grovt våld, psykisk misshandel och sexuellt våld. Allt handlar på något sätt i grunden om makt. Samtidigt bevittnar femåriga Tilde mordet på hennes mamma. Hon sitter under köksbordet och ser någon sparka och slå ihjäl mamman på ett mycket brutalt vis. Polisen ställs inför frågan om hur trovärdigt en femåring kan vittna? Kan de skilja på verklighet och fantasi? Genom sin pojkvän polisen Markus dras Siri in i Tildes öde. Men mordet har också kopplingar till självhjälpsgruppen...

Boken är välskriven och mycket spännande. En riktig bladvändare som var svår att lägga ifrån sig. Jag rekommenderar varmt "Bittrare än döden" och jag kommer själv att läsa mer av Camilla Grebe och Åsa Träff!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar