Sök i den här bloggen

Translate

fredag 27 juli 2012

"Fallet med de försvunna böckerna" av Ian Sansom (originaltitel: "The Case of the Missing Books")

Jag hade hoppats på att den här boken skulle vara en gullig liten mordhistoria i gammal god klassisk engelsk stil, men så var det inte. Det är faktiskt riktigt dåligt. Så dåligt och ointressant att jag inte orkade läsa ut boken. Huvudkaraktären är dessutom en väldigt osympatisk person som man inte får någon känsla för och de flesta karaktärerna som dyker upp i boken är så konstiga och knepiga att det helt enkelt känns onödigt att läsa vidare.
Intrigen i "Fallet med de försvunna böckerna" är att Israel Armstrong lämnar sitt lite halvtråkiga liv i England för att flytta till Irland där han fått jobb som bibliotekarie. I alla fall tror han att det är så. Men när han väl kommer fram visar det sig att biblioteket är stängt och att han ska köra en bokbuss, vilket han själv tycker är under hans värdighet. Men efter en otroligt tråkig diskussion går han med på att stanna och göra det ett tag. När han väl ska börja köra bussen upptäcker han att alla böcker är försvunna... Fram till denna punkt i boken har Armstrong som sagt stött på diverse konstiga typer och inget speciellt har hänt. Jag läste lite till men kände att jag inte vill slösa mer tid på något så dåligt. Det finns så många bra böcker som väntar på att bli lästa!! Något mer av Ian Sansom kommer jag inte att ge mig på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar