Sök i den här bloggen

Translate

lördag 14 juli 2012

"Ett snyggt lik" av Peter James (originaltitel: "Looking Good Dead")

Det här är en ganska grym historia och det är inget fel alls på intrigen. Det är spännande nästan hela tiden, men tyvärr blir det emellanåt lite för mycket oväsentliga delar för min smak där det är lätt att tappa tråden lite. Men trots detta får boken helt klart godkänt och om man tål ruskiga beskrivningar av hemska mord så tycker jag att man ska läsa "Ett snyggt lik"!
Affärsmannen Tom Bryce tar med sig en bortglömd CD-skiva från pendeltåget. I hopp om att kunna hitta dess ägare stoppar han in den i sin dator för att titta på innehållet. Hade han vetat innan vad detta skulle leda till hade han låtit skivan ligga kvar på tågsätet. Vad han får se är ett mord på en ung kvinna som mer eller mindre hackas i småbitar framför kameran. Från början tror han att det hela måste vara en trailer till en film eller något liknande men då hans dator dagen efter raderas på sitt innehåll och både hans fru och han själv får ta emot hot inser han att mordet var på riktigt. Trots att han uppmanas att inte kontakta polisen gör han det ändå då han ser på nyheterna att delar en ung kvinna hittats. Ett beslut som visar sig vara ödesdigert för honom och hans familj. Polisutredningen sköts av kommissarie Roy Grace och hans team och det blir långt ifrån en ofarlig sådan...

Det är första boken jag läst av Peter James men jag kan absolut tänka mig att läsa fler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar