Sök i den här bloggen

Translate

söndag 3 juni 2012

"Mörkt motiv" av Louise Penny (originaltitel: "Still life")

Nu har jag stiftat bekantskap med en för mig ny författarinna, Louise Penny. Det gjorde jag genom hennes bok "Mörkt motiv" (som jag fått av Wahlström & Widstrand) och jag ger den betyget godkänt, men det satt ganska långt inne. Första halvan av boken är riktigt trög, men sedan tar sig historien och då händer det lite mer. Jag tror att Penny vill åstadkomma en mordgåta i stil med Morden i Midsomer (originaltitel: Midsomer Murders) eller Agatha Christie men det lyckas inte riktigt. Kanske beror det på att det är hennes första bok i serien om kommissarie Gamache. Jag kommer absolut att ge hennes böcker någon mer chans och se om det blir bättre för jag älskar klassiska mordmysterier där ledtrådar portioneras ut och man själv får luska lite i vem som är den skyldige.
Handlingen i "Mörkt motiv" utspelar sig i den lilla kanadensiska byn Three Pines. När den gamla damen Jane Neal hittas död i skogen skakas byns invånare och då det senare visar sig att hon mördats genom att någon skjutit en pil rakt genom hjärtat på henne så inser de att det finns en mördare bland dem. Det blir kommissarie Gamache och hans kollegor som får utreda fallet och de gör det genom att både samarbeta med och förhöra lokalbefolkningen. Kan det vara så att den tavla som miss Neal fått antagen till byns konstutställning är anledningen till att någon ville röja henne ur vägen? Det verkar i alla fall inte finnas någon som tyckte illa om den gamla damen mer än då möjligtvis hennes systerdotter och hennes familj som av någon anledning kommit på kant med miss Neal. Naturligtvis är det så att så gott som alla i byn är konstnärer av något slag och minst lika många ägnar sig åt jakt eller tävlingsskytte med pilbåge... Hade det inte varit så så skulle det ju ha varit alldeles för lätt att som läsare lista ut vem som mördade Jane Neal.

1 kommentar: