Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 20 juni 2012

"De dödas ombud" av M.R. Hall (originaltitel: "The Coroner")

Egentligen är inte "De dödas ombud" en bok jag skulle gilla. Det är mycket domstolsförhandlingar och förhör i boken men trots det fastnade jag för den. Jag vet inte riktigt vad det var som fick mig att göra det men jag kommer absolut att läsa mer av M.R. Hall och det finns fler böcker om hans coroner Jenny Cooper. Hon har efter en jobbig skilsmässa från sin otrogne make inte bara förlorat vårdnaden om sin tonårsson utan hon mår också så pass dåligt att hon inte längre orkar med sitt arbete som advokat. Hon drabbas av panikattacker och det enda som gör att hon orkar ta sig igenom dagarna är de tabletter hon får utskrivna. Då hon utses som coroner i Bristol får hon ett jobb som innebär att det är hon som i juridisk mening förklarar en människa död och bestämmer om dödsfallet ska utredas vidare. Hennes företrädare, den avlidne mr Marshall, har lämnat efter sig ett rörigt kontor och lite tveksamma beslut gällande ett par dödsfall. Det rör två tonåringar som avlidit under misstänkta omständigheter vid två olika tillfällen. Det som gör det hela ännu mer mystiskt är att mr Marshall dör i samband med de förhör han håller gällande dessa dödsfall. Jenny Cooper bestämmer sig för att ta reda på sanningen. Detta trots att ingen vill att hon ska rota i det...

"De dödas ombud" är ett tips till er som vill ha något spännande att läsa i hängmattan i sommar! Jag lovar att det kommer fler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar