Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 10 maj 2012

"Okänt offer" av Tana French (originaltitel: "The Likeness")

Nej jag är ledsen men "Okänt offer" var inte bra. Det är krångligt, svårt och faktiskt ganska osannolikt. För ett tag sedan läste jag "Till skogs" som var den första bok av Tana French som jag läst och även den blev lite tung emellanåt och båda böckerna har alldeles för långa kapitel för min smak. Jag är nog helt enkelt färdig med den här författaren nu.
Polisinspektör Cassie Maddox kallas till en brottsplats och när hon kommer dit och ser den mördade kvinnan, Lexie, är det sig själv hon tittar på. Hon och offret är nästan exakta kopior av varandra. Det leder till att polisen beslutar sig för med att gå ut med att offret överlevt och Cassie får uppdraget att ta den döda kvinnans plats. Hon får flytta in i det hus där Lexie bodde tillsammans med sina fyra bästa vänner och genom att fortsätta leva Lexies liv hoppas hon locka fram mördaren. Det är redan där som storyn faller i mina ögon. Skulle inte de fyra bästa vännerna upptäcka att det är fel person som kommit tillbaka? Hela infiltrationsoperationen är så konstig och det blir inte bra. Författaren har också en förmåga att brodera ut och skriva om helt oväsentliga saker som antagligen främst skrivits för att författaren vill visa upp sina kunskaper i olika ämnen. Boken är dryga 500 sidor lång och jag tror att den hade vunnit på att bara vara hälften men inte ens då hade historien hållit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar