Sök i den här bloggen

Translate

söndag 13 maj 2012

"En omöjlig död" av Ian Rankin (originaltitel: "The Impossible Dead")

Jag har verkligen längtat efter en ny bok av Ian Rankin som är en av mina absoluta favoritförfattare. "En omöjlig död" är en fristående fortsättning på "Misstro". Huvudpersonen i böckerna är internutredaren Malcolm Fox. I den här boken tar han sig tillsammans med sina två kollegor an ett fall där polisen Paul Carter anmälts för att ha missbrukat sin ställning som polis. Det som skruvar till det hela är att det är Pauls egen farbror, den pensionerade polisen Alan Carter, som anmält honom. Foxs grupp ska utreda om Pauls kollegor hjälpt och skyddat honom eller om han är ensam i sitt brott. När sedan Alan hittas mördad ökar insatserna och Fox hittar bevis för att mannen ägnat mycket tid till att utreda en bilolycka som skedde på åttiotalet. Olycksoffret var en kontroversiell politiker och advokat och då det skedde gjordes det inga större insatser i att ta reda på om det var något annat än just en olycka, men Fox kan inte släppa det och snart inser han att det är något skumt med hela historien...

Jag tycker att "En omöjlig död" är en bra bok men inget extraordinärt och jag måste erkänna att jag gillade Rankins böcker om kommissarie Rebus bättre. Men efter att ha skrivit det så bör jag också skriva att jag ändå tycker att Fox-böckerna är läsvärda och jag kommer definitivt att läsa nästa om det blir fler i denna serie.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker hans böcker är bra men TV-serien som gjordes om Rebus var inte speciellt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag vara ärlig tyckte jag att TV-serien var urdålig. Det stämde inte alls med böckerna och karaktärerna var långt ifrån de bilder jag fått av dem då jag läste böckerna. Dålig reklam för Rankins böcker enligt mig!

      Radera
  2. Bra böcker!

    SvaraRadera