Sök i den här bloggen

Translate

söndag 27 maj 2012

"En förgiftad man" av Peter Robinson (originaltitel: "Before the Poison")

"En förgiftad man" är inte alls lik de andra böcker jag har läst av Peter Robinson. Visst finns det ett mysterium och ett misstänkt mordfall med men det är ingen polisutredning eller någon jakt på en mördare i vanlig mening som pågår i den här boken. Jag hade nog förväntat mig att det skulle bli lite mer spänning än det blev och att det förflutna kanske skulle föra med sig lite dramatik till nutiden men det hände inget som direkt skrämde eller kröp under skinnet på mig.
Natten mellan nyårsafton och nyårsdagen 1953 dör en man på sitt gods Kilnsgate House. Hans hustru Grace blir kort därefter misstänkt för att ha giftmördat honom och hon döms till döden och straffet verkställs genom hängning. 60 år senare återvänder den nyblivne änklingen Chris Lowndes till England efter att ha bott så gott som hela sitt vuxna liv i Hollywood där han komponerat musik till en mängd framgångsrika filmer. Han har köpt Kilnsgate House utan att veta något om dess historia men det dröjer inte alls länge förrän han uppmärksammas på vad som hänt där och han blir fascinerad och intresserad av det gamla fallet. Ju mer han forskar i det desto mindre tror han på Grace mördade sin man. Han bestämmer sig för att han ska rentvå hennes namn. Inte minst p.g.a. att hon och hennes man lämnade en sjuårig son efter sig. Han kämpar också med en hel del av sitt egna förflutna och saknade efter sin hustru.

"En förgiftad man" får helt klart godkänt av mig men kanske hade jag trots allt önskat mig lite mer nervkittel och dramatik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar