Sök i den här bloggen

Translate

fredag 30 mars 2012

"Poeten" av Michael Connelly (originaltitel: "The Poet")

Nu har jag gjort något som jag inte gör alltför ofta. Jag har läst en bok, "Poeten" av Michael Connelly, för andra gången. Jag bestämde mig för att göra det då jag läste hans bok "Fågelskrämman". Det är många år sedan jag läste "Poeten" första gången och jag minns den som en av de bästa böcker jag någonsin läst. Jag ville helt enkelt kolla om jag fortfarande tycker det. Det jag kom fram till är att den är mycket bra men att jag läst otroligt många bra böcker efter det. Att jag inte tycker att den är riktigt lika bra nu beror antagligen på att trots att jag inte minns allt om storyn så minns jag lite för mycket... Överraskningsmomenten från första gången fick jag naturligtvis inte uppleva nu men utöver det så uppfattar jag nu handlingen som lite tunnare än hur jag minns den. Trots det så är betyget på boken enligt mig fortfarande mycket högt.

Journalisten Jack McEvoy får veta att hans bror, mordutredaren Sean McEvoy, har tagit livet av sig och hans självmordsbrev är en rad ur en av Edgar Allan Poes dikter - "bortom tid, bortom rymd". Jack blir misstänksam eftersom detta inte stämmer med något som Sean skulle skriva. Utan att veta vad han kommer att hitta så börjar han luska lite i händelsen och snart hittar han fler poliser som uppges ha begått självmord och lämnat liknande meddelanden. Han får polisen att titta närmare på broderns död och de hittar nu också andra saker som inte stämmer med självmord. Jack beger sig vidare till nästa stad där ett liknande fall finns och snart är FBI inkopplade. Jakten på en seriemördare, som snart kommer att gå under namnet Poeten, tar fart och det blir en farlig jakt...

3 kommentarer:

  1. Ska göra samma sak. Började nyss läsa Poeten för andra gången. Ska bli intessant att se hur mycket jag minns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får berätta när du läst klart!

      Radera
  2. Läste den när den var ny. mycket bra tyckte jag !!

    SvaraRadera