Sök i den här bloggen

Translate

lördag 3 mars 2012

"Mörka strömmar" av Arnaldur Indridason (originaltitel: "Myrká")

Jag passade på att läsa ännu en bok av Arnaldur Indridason direkt. Nu blev det fortsättningen på "Frostnätter" som heter "Mörka strömmar" och som jag nog tycker var ändå lite bättre. Erlendur Sveinsson har tagit ledigt från sitt arbete och rest till sina barndomstrakter så när en mördad man hittas i sitt hem i Reykjavik så blir det Erlendurs kollega Elínborg som får ta hand om fallet. Det visar sig snabbt att polisen har skäl att tro att det är en våldtäktsman som blivit mördad eftersom de hittar Rohypnol i hans ficka samt att de finner spår efter minst en kvinna i mannens hem. Elínborg luskar i de ledtrådar de hittar och inser att det är många som velat se mannen död. Inte ens hans egen mamma verkar ha lust att försvara honom och de andra i den lilla byn han kommer från vill inte alls prata med polisen. I Reykjavik kan de endast hitta en vän till honom och han påstår sig inte alls veta vad kompisen höll på med. Är det ett av mannens offer som dödat honom eller finns det andra mörka hemligheter som kan förklara mordet?

Jag tycker absolut att ni ska läsa "Mörka strömmar" eller något annat av Indridason. Det kommer jag att göra och speciellt sugen är jag på boken efter den här eftersom det i slutet av boken verkar som om Erlendur Sveinsson försvunnit då han besökte sina hemtrakter...

3 kommentarer:

  1. Tror jag ska läsa den. Åker till Island på semester om 2 månader. Känns bra om man har lite bakgrund. Har t.ex. läst ett antal böcker av Ian Rankin och känner att jag kan Edinburgh. Island nästa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag det tycker jag att du ska göra! Det är en bra uppladdning inför resan.

      Radera
  2. Har inte läst boken än, men har däremot varit på Island. Kanske får jag ut mer av boken efter Islandsresan...

    SvaraRadera