Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 1 mars 2012

"Frostnätter" av Arnaldur Indridason (originaltitel: "Hardskafi")

Jag har länge fått rådet att läsa något av Arnaldur Indridason men trots det inte kommit mig för att göra det. Men nu så har jag äntligen gjort det och det var en trevlig upplevelse. Jag fick en liten Ölandskvartetten-känsla (böcker skrivna av Johan Theorin) när jag läste "Frostnätter". Det är inga gigantiska likheter men det är en mystisk, spännande och kittlande känsla i båda författarnas sätt att skriva.
"Frostnätter" hittas en kvinna hängande från taket i hennes sommarstuga. Ganska snabbt kommer polisen fram till att det rör sig om ett självmord. Mamman avled för ett par år sedan i cancer, pappan dog i en drunkningsolycka vid sommarstugan då hon var liten och hon har varit deprimerad i många år. Kvinnans väninna, som var den som hittade liket, tror dock inte att det var ett självmord så hon söker upp polisen Erlendur Sveinsson och lämnar över en kassett innehållande en seanssession med den döda kvinnan och ett medium. Detta väcker Erlendurs nyfikenhet och han kan inte låta bli att luska i kvinnans liv. En hel rad hemligheter kommer upp till ytan... Samtidigt utreder Erlendur även ett antal gamla försvinnande där de anhöriga letat efter svaren i nästan 30 år.

Även om det ibland kan vara lite svårt med alla isländska namn och platser så kommer det definitivt bli fler böcker av Arnaldur Indridason för min del!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar