Sök i den här bloggen

Translate

lördag 17 mars 2012

"Det fördolda" av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt

Jag tyckte att boken började bra men så fick jag en känsla av igenkännande. Jag var säker på att jag inte läst "Det fördolda" tidigare men så kom jag på att jag sett filmatiseringen av boken. Miniserien har namnet "Den fördömde" och Rolf Lassgård har huvudrollen som psykologen Sebastian Bergman. Bergman åker till Västerås för att städa ur och sälja sitt barndomshem sedan hans mamma dött. Han har inte haft kontakt med sina föräldrar på många år och då han rensar i grejerna hittar han brev till och från en kvinna vid namn Anna Eriksson. Hon skriver till hans mamma eftersom hon vill ha kontakt med honom pga att hon väntar hans barn. Mamman har svarat att hon inte har någon kontakt med sonen och där verkar kommunikationen ha upphört. Bergman som förlorade sin fru och dotter i tsunamin i Thailand känner plötsligt en liten livsgnista igen. Han tänker försöka komma i kontakt med sitt barn och också försöka lägga band på sitt sexmissbruk. Samtidigt har hans gamla kollegor från Riksmordkommissionen kallats till Västerås för att finna den som mördat sextonårige Roger. Han har hittats i ett kärr och mördaren har skurit ut hjärtat ur kroppen. Bergman söker sig tillbaka till gruppen mest för att försöka hitta en väg att finna den mystiska Anna som påstår sig ha fött hans barn. Men så dras han in i fallet och det lockar honom mer än han trott att det skulle göra.

Jag tror att jag skulle tyckt bättre om boken om jag inte redan visste vad som skulle hända. Den är bra men inte i närheten av de bästa böcker jag läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar