Sök i den här bloggen

Translate

lördag 18 februari 2012

"Till skogs" av Tana French (originaltitel: "In the Woods")

Tana French är för mig en ny författare. Jag tyckte att det skulle vara spännande att prova på något nytt och det var det. Jag tyckte i och för sig att "Till skogs" var lite svårläst (vilket kan bero på att jag aldrig läst något av French innan) och i min smak var det alldeles för långa kapitel, men det var inget fel på spänningen och intrigen var mycket bra uppbyggd.
Två unga kriminalpoliser, Rob Ryan och Cassie Maddox, är ett kaxigt radarpar inom den irländska polisen. De är också bästa vänner. Att två så unga och nya poliser är partner är ovanligt men eftersom de löser många fall så har de fått fortsätta att arbeta tillsammans. Då en 12-årig flicka hittas mördad på under en arkeologisk utgrävning i Knocknaree tar de båda sig an fallet. Det deras överordnade inte vet är att Rob är den pojke som när han var liten lekte i skogen i Knocknaree tillsammans med sina två bästa vänner då dessa två försvann spårlöst. Rob, som då kallades Adam, hittades paralyserad, trasig och med sina vänners blod på sig och han hade inget minne av vad som hänt. Inte ens nu som vuxen har han lyckats minnas något. Har dessa båda fall något gemensamt? Eftersom Rob så gärna vill veta vad som hänt hans vänner så tar han det ödesdigra beslutet att tiga om vem han är och fortsätter utreda fallet tillsammans med Cassie som känner till hans historia. I och med detta sätter de både utredningen och sin relation på spel.

Läs "Till skogs" och känns det lite tungt emellanåt så kan jag lova att det är värt att fortsätta. Jag saknar i och för sig en sak men att skriva vad här skulle förstöra boken för er. Så jag avslutar med att skriva att det här är spännande, överraskande och slutet är inte alls vad man förväntar sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar