Sök i den här bloggen

Translate

måndag 27 februari 2012

"Fågelskrämman" av Michael Connelly (originaltitel: "Scarecrow")

Då var andra reafyndet från Adlibris utläst! Det blev "Fågelskrämman" av Michael Connelly. Som vanligt när det gäller Connelly så är det välskrivet och spännande. En av mina favoritböcker någonsin är "Poeten" av Michael Connelly och i "Fågelskrämman" får läsarna återigen möta reportern Jack McEvoy och FBI-agenten Rachel Walling som båda var med i jakten på seriemördaren som kallades Poeten. McEvoy gjorde sig ett namn på Poeten genom att bl.a. skriva en bok om honom. Nu har hans stjärna dalat och han blir uppsagd från tidningen han jobbar på men får stanna två veckor för att lära upp sin efterträdare Angela Cook. Samma dag som han sägs upp ringer mormodern till en 16-årig gängmedlem som blivit gripen för ett brutalt mord på en ung kvinna. McEvoy har skrivit om fallet och mormodern undrar varför han skriver lögner. Hennes barnbarn är ju oskyldig. McEvoy som hört allt detta från andra anhöriga ser sin chans att sluta sin karriär med flaggan i topp. Han bestämmer sig för att skriva om hur en 16-åring kan växa upp och bli en kallblodig mördare, men då han och Angela börjar luska i fallet från olika håll börjar frågetecknen hopas. Är killen verkligen skyldig? Då Angela försvinner och McEvoys kreditkort, e-post och mobiltelefon kapas inser han att de är något större på spåren. Han kontaktar Rachel Walling för att få hjälp och snart är de mitt inne i en ny livsfarlig jakt. Den här gången har mördaren stenkoll på vad som händer och han är beredd på det mesta...

Jag har skrivit det förr men det är så sant - Michael Connelly är alltid ett säkert kort om man gillar nervkittlande spänning! "Fågelskrämman" är inte riktigt lika bra som "Poeten" men den är ändå mycket mycket bra. Den här boken rekommenderas varmt av mig!

3 kommentarer:

  1. Minns Poeten som en av de bästa böcker jag läst. Fågelskrämman blir nog nästa köp ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här och jag har precis köpt Poeten som pocket eftersom jag hade lånat den då jag läste den. Har bestämt mig för att snart läsa om den!!

      Radera