Sök i den här bloggen

Translate

söndag 15 januari 2012

"I midnattens stillhet" av Denise Mina (originaltitel: "In the still suburban midnight")

Det här är den andra boken av Denise Mina som jag läst. Den förra jag läste var "Getingsommar" och efter att ha läst den hade jag stora förväntningar på den här boken. Men "I midnattens stillhet" (som utspelar sig innan "Getingsommar") är långt ifrån lika bra. Det är rörigt och inte särskilt spännande. Intrigen skulle kunna vara bra men det känns aldrig riktigt som att den tar fart. Däremot så har jag insett att Mina gillar oväntade slut för även i den här så blir man lite överraskad.
Två beväpnade män tränger sig in i familjen Anwars hem i Glasgow en söndagskväll.  De letar efter Bob men familjen nekar till att det finns någon Bob där och i förvirringen som uppstår brinner ett skott av och tonårsdottern får en av sina händer sönderskjuten. När de två männen inser att de inte får tag i Bob tar de i stället med sig pappan i familjen som gisslan och när de lämnar huset meddelar de att de vill ha två miljoner i lösensumma för att släppa honom. Polisen tillkallas och kriminalinspektör Alex Morrow är en av dem som ska lösa fallet. Hon blir förvånad över att någon kan tro att denna medelklassfamilj ska ha två miljoner undanstoppade. Samtidigt som hon har samarbetsproblem med sina chefer har hon också privata problem att tampas med. Hon vill desperat dölja att hon är halvsyster till den kriminella Danny McGrath och hon och hennes make kämpar med att hålla liv i sitt förhållande efter att sonen avlidit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar