Sök i den här bloggen

Translate

lördag 8 oktober 2011

"Getingsommar" av Denise Mina (originaltitel: "The end of the wasp season")

"Getingsommar" är den första boken av Denise Mina som jag läst. Jag vet inte riktigt varför jag inte läst något av henne tidigare, men jag inser nu att jag missat en bra deckarförfattare. Boken är välskriven och slutet är lite överraskande. Inte så att man häpnas men tillräckligt för att göra boken snäppet bättre än jag först tyckte. "Getingsommar" börjar med att en ung kvinna, Sarah Erroll, mördas i sitt barndomshem. Det är två unga män som bryter sig in och dödar henne på ett brutalt sätt. I huset finner poliserna ca sjuhundratusen euro gömda under köksbordet. När kriminalinspektör Alex Morrow börjar nysta i Sarahs liv så uppdagas ett dubbelliv som inte alls stämmer in med den ursprungliga bilden av henne. Alex upptäcker också ett samband med finansmannen Lars Anderson som begick självmord samma dag som Sarah mördades. Även hans liv verkar kantat av lögner och hemligheter...
"Getingsommar" är en spännande och bra berättad deckare. Jag kommer definitivt att läsa mer av Denise Mina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar