Sök i den här bloggen

Translate

söndag 2 oktober 2011

"Den felande länken" av Stefan Tegenfalk

"Den felande länken" är den tredje och avslutande delen i Stefan Tegenfalks trilogi om Walter Gröhn och Jonna de Brugge. Tyvärr är den inte alls lika bra som de två första böckerna, "Vredens tid" och "Nirvanaprojektet". Någonstans tappar hela historien fokus och det känns inte som att man som läsare får de svar man ville ha.  Jag tänker inte skriva så mycket om själva handlingen i boken eftersom det kan förstöra för de som ännu inte läst den första och andra delen. Och även om jag är lite besviken på upplösningen så tycker jag att böckerna är läsvärda. De är väldigt samhällsaktuella och de är spännande. Här i den tredje delen så fortsätter de Bruuge och Gröhn att söka sanningen om Nirvanaprojektet och dess konsekvenser trots att de fråntagits utredningen. Det för Gröhn till Frankrike och de Brugge tar ett beslut som kan påverka hennes framtid inom polisen.
Jag såg på Tegenfalks hemsida, www.stefantegenfalk.com, att svt förvärvat optionsrätten att filmatisera böckerna om Walter Gröhn och Jonna de Brugge så de kommer väl så småningom som TV-serie. Men för er som tycker om att läsa så föreslår jag ändå att ni läser den här trilogin!

1 kommentar: