Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 4 augusti 2011

"New York-trilogin" av Paul Auster (originaltitel: "New York Trilogy")

Nu har jag läst en bok som jag länge velat läsa men den har av någon anledning åkt neråt på läslistan hela tiden (det finns ju så många bra böcker där ute...) Nu är i alla fall "New York-trilogin" av Paul Auster läst. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den och jag har också svårt att sammanfatta vad jag tycker om den. En mycket konstig känsla för min del när det gäller en bok. Oftast brukar man ju veta om man tycker att det man läser är bra men i det här fallet är det svårt. Det är en konstig bok men samtidigt fängslande på något vis. Det är tre story (eller?) i en bok; Stad i glas, Vålnader och Det låsta rummet. Boken har benämnts som en modern klassiker och det tillsammans med min längtan efter att lära känna New York har gjort att jag gärna ville läsa den. Jag är nu glad att jag gjort det och den har på ett märkligt sätt gjort intryck på mig men inte på det sätt som man blir förvarnad om i förordet utan för att jag faktiskt inte vet vad jag ska säga om den... Att försöka berätta vad trilogin handlar om tänker jag inte ens försöka mig på men det hela börjar med att deckarförfattaren Quinn blir uppringd av någon som egentligen söker detektiven Paul Auster och med denna felringning startar denna underliga men samtidigt fascinerande berättelse....

1 kommentar: