Sök i den här bloggen

Translate

lördag 6 augusti 2011

"Morgonen hon försvann" av Linwood Barclay (originaltitel: "Fear the worst")

Av någon anledning verkar alltid Linwood Barclays böcker bättre när man läser om dem innan än vad de egentligen är när man sedan ger sig på att läsa dem. Och av någon anledning blir jag lockad varje gång för att sedan fundera på varför jag köpte boken. Visst är böckerna lättlästa och de är lite spännande men inte alls så spännande som de skulle kunna vara. Barclay verkar ha en väldigt bra idé till intrig varje gång men det blir liksom aldrig nervkittlande så som intrigen har potential att bli. På framsidan av den här boken lockas man av frasen: "Vad är det värsta som skulle kunna hända ditt barn?" Och visst det är ingen trevlig händelse som huvudpersonen Tim Blakes dotter råkar ut för men jag tror att det finns värre saker där ute. Däremot kunde det ha blivit bland det värsta om Barclay verkligen löpt hela vägen ut med det han påbörjade. I alla fall börjar boken med att Tim Blakes dotter Sydney ger sig av till jobbet efter ett mindre bråk med sin far. När hon sedan inte kommer hem på kvällen åker han till hennes arbetsplats för att se om hon jobbar över. Väl där får han veta att Sydney aldrig jobbat där och att ingen där vet vem hon är... Ja och så långt är det uppbyggt till att bli en väldigt bra bok men det blir inte alls så spännande som det skulle kunna bli. Återigen blir jag lite besviken på Barclay och jag hoppas nu att jag inte lockas av att köpa nästa bok. Tyvärr. För hans böcker skulle kunna vara så bra om han verkligen satsade på att få in den där nerven jag saknar och om han verkligen vågade skriva om det värsta.

1 kommentar:

  1. Bra att veta vad man inte ska läsa också.

    SvaraRadera