Sök i den här bloggen

Translate

fredag 22 juli 2011

"Mörkrets flod" av Rennie Airth (originaltitel: "River of Darkness")

Då har jag läst den första delen av Rennie Airths trilogi om John Madden, hans kollegor, vänner och familj. Jag har ju som jag tidigare skrivit läst dem i oordning och det går definitivt men det är nog alltid roligast att läsa i kronologisk ordning. Del ett är alltså "Mörkrets flod", del två heter "Blodröd våg" (originaltitel: "The Blood Dimmed Tide") och den tredje heter "Vinterdöd" (originaltitel: "The Dead of WInter"). De två sista har jag tidigare skrivit om i bloggen.
I den första delen får man följa det fall som gör att John Madden, kommissarie vid Scotland Yard, träffar sin blivande hustru, läkaren Helen Blackwell. Madden arbetar tillsammans med överkommissarie Sinclair och kriminalkonstapel Billy Styles. Båda återkommer i de följande böckerna. Det är 1921 och Madden och Styles skickas till Guildford för att undersöka morden på en hel familj och deras tjänstefolk. När de kommer till platsen visar det sig att de inte bara mördats utan att det har skett på ett mycket brutalt sätt. Dock har dottern i huset, femåriga Sophy, lyckats undkomma genom att gömma sig. Men hon är alldeles för chockad och rädd för att kunna förhöras. Doktor Helen Blackwell har tagit sig an henne och det är så hon och Madden träffas första gången. Doktorn gör genast ett starkt intryck på honom och även hans chef, Sinclair, inser att det är en kvinna man inte gärna säger emot. Ju mer morden utreds desto mer uppenbart blir det att det inte handlar om ett misslyckat rånförsök, vilket den lokala polisen vill få det till, utan att det handlar om en psykopat som inte alls kommer att sluta med det han påbörjat...

Det här är en annorlunda deckarserie där man blir lika fängslad av fallen som av karaktärernas öden och liv. Att de tre böckerna utspelar sig mellan 1921 och andra världskrigets slut gör att de moderna polismetoderna inte används utan man får en insyn i hur det var innan DNA och mobiltelefoner. Jag trodde inte att jag skulle tycka att de var så här bra men jag rekommenderar hela trilogin varmt! Det här är superbra!!

5 kommentarer:

  1. Hej! Det är jag som översatt Rennie Airths böcker om John Madden (och de sju senaste Deaver-böckerna också) Var i mejlkontkt med Airth vid nyår och fick reda på att det ska bli en fjärde bok om Madden som han ska ha klar i sommar. När den kommer på engelska och om den alls kommer på svesnak har jag ingen aning om. Den kvinnliga polisen i "Vinterdöd" ska vara med i fjärde boken också. Något att se fram emot. Eftersom "Vinterdöd" inte kommit i pocket, vet man inte hur Forum/Minotaur tänker. Skriv och tjata om det inte verkar komma någon svensk upplaga av fyran.

    Nils Larsson
    valberget@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker hitta Mörkrets Flod i din översättning som jag köpte för många år sedan och älskade. Var kan jag hitta den - AdLibris har bara på originalspråket. Hälsningar Lillemor

      Radera
  2. Hej! Vad roligt att du skrev detta här!! Tack!! Och vad kul att det kommer en Madden-bok till!! Jag hoppas verkligen att den kommer att ges ut på svenska också och annars får jag (och mina läsare hoppas jag) försöka att påverka Forum/Minotaur så att de ger ut även den! Du får hälsa mr Airth att jag tycker att hans böcker är kanonbra och skrivna på ett fängslande sätt!! Också en stor eloge till dig som översatt dem så bra!! :) Det blir spännande att följa detta nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nu är det äntligen klart att Airths fjärde bok ska komma. Den heter "The reckoning" och ges ut i England den 19 juni 2014. Om Minotaur ger ut den på svenska återstår att se.

      Nils Larsson

      Radera
    2. Åh det måste de bara göra!! Hans böcker är ju så bra!!
      (Men jag måste säga att jag är lite orolig för jag tycker att det verkar som de ger ut färre och färre böcker... Saknar bl.a. någon bok av Mark Billingham som jag inte vet om de tänker ge ut på svenska) Men; Tack för att du informerade om detta!!

      Radera