Sök i den här bloggen

Translate

lördag 16 juli 2011

"Mordet på orientexpressen" av Agatha Christie (originaltitel: "Murder on the Orient Express")

Det är aldrig fel med en gammal klassiker. Jag har lyssnat på "Mordet på orientexpressen" av Agatha Christie. Det är lite speciellt med ljudböcker för det gäller verkligen att vara uppmärksam på alla namn, platser och detaljer. Nu har jag läst den här boken tidigare så jag visste redan en del och ja jag visste hur den slutar. Men det är något med Christies böcker som gör att jag kan läsa dem om och om igen. En klassisk engelsk mordgåta är som sagt aldrig fel. I den här boken sker mordet på orientexpressen. En amerikans man mördas med 12 knivhugg. Som tur är finns Hercule Poirot med på tåget och hans gamla vän som är direktör på järnvägsbolaget ber honom att lista ut vem mördaren är. Bland de misstänkta finns bl.a. en rysk prinsessa, en svenska, en brittisk militär, en brittisk guvernant, ett ungerskt grevpar och en italiensk bilförsäljare. Totalt är det 13 passagerare i vagnen och de är alla misstänkta. Naturligtvis klurar den smarte Poirot ut sanningen. Klarar du det? Det roliga med Christies böcker är att se om man lyckas lösa mordgåtan innan hennes karaktärer gör det!

2 kommentarer:

  1. Charles Konradjuli 16, 2011

    Kul att läsa gamla böcker. Läser just nu QB7 av Leon Uris. Riktigt bra.

    SvaraRadera