Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 16 juni 2011

"Skuggor på vattnet och elva andra berättelser" av Peter Robinson (originaltitel: "The price of love")

"Skuggor på vattnet och elva andra berättelser" är en novellsamling av en av mina favoritförfattare Peter Robinson. Och just pga att jag i vanliga fall gillar hans böcker så mycket så smärtar det mig att skriva att detta tyvärr inte är speciellt bra. Men jag bör nog också då påpeka att jag inte är så mycket för just noveller. Fyra av novellerna handlar om överkommissarie Alan Banks som är den Robinson normalt skriver om. Den sista novellen, "Som en jungfru", är den bästa och i den får man veta hur Banks liv i London såg ut innan han bröt upp därifrån och flyttade till Eastvale.

För er som gillar små korta käcka och ibland spännande historier så är det ett okej val av läsning i hängmattan i sommar. Men om ni vill ha lite mer nervkittlande spänning så bör ni nog välja en annan bok!

Jag hoppas att Peter Robinson nästa gång skriver en ny deckare om Banks. Någon mer novellsamling av honom har jag svårt att tro att jag kommer att köpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar