Sök i den här bloggen

Translate

söndag 19 juni 2011

"Från andra sidan graven" av Simon Beckett (originaltitel: "The Calling of the Grave")

"Från andra sidan graven" är en helt okej deckare. Inget speciellt, men bra och spännande. Simon Beckett skriver på ett engagerande sätt om rättsantropolog David Hunter. Det kan dock bli lite väl detaljerat för min smak emellanåt. En annan sak som stör mig är att han skriver i jag-form, men det kan jag ha överseende med eftersom storyn är så pass bra som den är. För åtta år sedan dömdes en seriemördare, Jerome Monk, för mord på fyra unga tjejer. Han togs på bar gärning efter det fjärde mordet men utöver det liket hittades bara ett lik till. Det hittades ute på Dartmoorheden och alla trodde att även de återstående liken hade begravts där, men de återfanns aldrig. Nu åtta år senare rymmer Monk från fängelset och det verkar som han är ute efter hämnd på alla som ingick i den ursprungliga utredningen, däribland David Hunter. Medan jakten på Monk eskalerar känner Hunter att det är något han missar och som han antagligen också missade för åtta år sedan...

Jag har tidigare läst en bok av Simon Beckett och jag tror nog att jag kommer att läsa fler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar