Sök i den här bloggen

Translate

söndag 18 juli 2010

"Misstro" av Ian Rankin

Äntligen en ny bok av Ian Rankin! Och den här gången handlar den inte om Rebus utan om kommissarie Malcolm Fox som jobbar med internutredningar vid polisen i Edinburgh. Han och hans kollegor har just avslutat utredningen av en korrupt polis då han får veta att en annan polis är misstänkt för att vara medlem i ett pedofilnätverk. Polisen heter Jamie Breck och hans kreditkortsnummer har dykt upp på internetsidor med barnporr i Australien. Fox och hans kollegor ska kolla upp om det stämmer. Men Fox hinner knappt börja utredningen förrän Breck ringer honom och meddelar att en av Foxs anhöriga har mördats och att Breck utreder mordet... Här involveras Brecks och Foxs liv och snart tar hela historien en oväntad vändning och Malcolm Fox tvingas själv att bryta vissa regler och han börjar fyllas av misstro. Vem kan han egentligen lita på??

Det här är en jättebra bok! Jag rekommenderar den varmt! Personligen tycker jag att Rankin är en av världens bästa deckarförfattare och här har han gjort ett toppenjobb! Läs den!!

2 kommentarer:

  1. Har inte läst så mycket av Ian Rankin. Läste nyligen "Öppet hus". Tyckte nog att det var en ganska simpel deckare. Tack vare slumpvisa händelser löstes brottet. Dessutom var brottet ganska dåligt planerat. Trots denna kritik så läste jag boken på väldigt kort tid. Tyder på att Rankin är en bra författare. Måste testa med något mer, t.ex. "Misstro"

    SvaraRadera
  2. Ja prova Misstro! Det är inte det mest avancerade men just därför gillar jag det! Bovarna behöver inte vara mästerbrottslingar för i verkligheten är det oftast inte så. Jag tycket Öppet hus var jättebra men jag är ju ett stort Rankin-fan!!

    SvaraRadera