Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 3 mars 2009

Historisk spänning och desperata hemmafruar…

I helgen började jag läsa ”Den siste tempelriddaren” av Raymond Khoury. Boken är väldigt lättläst eftersom kapitlen är så korta. Dessutom är historien intressant. En tanke som slog mig var att så här skulle läroböckerna om religion och historia läggas upp. I stället för att läsa tråkiga faktatexter så skulle den sanna historien vävas in i en spännande fiktiv historia. Det tror jag skulle göra det lättare för eleverna att ta in det. Själv tyckte jag att dessa ämnen var supertråkig då jag läste dem i skolan, men hade jag fått en sådan här bok i handen så hade jag slukat den och lärt mig en massa. Jag säger inte att ”Den siste tempelriddaren” är en sann historia för det vet jag inget om så det är naturligtvis viktigt att det skulle vara korrekta fakta i en skolbok, men det finns ju inget som skulle hindra att man för det gjorde det till en spännande deckare eller liknande… En mer utförlig recension av boken kommer då jag läst ut den.
Jag googlade Raymond Khoury eftersom jag blev nyfiken på honom, och han är född i Libanon och är utbildad arkitekt. Han har bott i USA men är nu bosatt i London. Han har skrivit film- och tv-manus, t.ex.Spooks” och ”Waking the Dead”. Debutromanen är ”Den siste tempelriddaren” och i somras kom en ny bok av honom, ”Ormens tecken”. Också den beskrivs som historisk spänning så jag tror nog att jag kommer att köpa även den.

I kväll ska jag se säsongspremiären av Desperate housewives. Jag undrar hur länge den serien kommer att hålla. Förr eller senare kommer man nog att tröttna på intrigerna i den. Men än så länge tycker jag att de lyckats hålla igång den ganska bra.

1 kommentar:

  1. Om man ändå kunde ha samma entusiastiska inställning till böcker som du. Det skulle vara fantastiskt! Även om jag själv är usel på att läsa är det ändå intressant att läsa dina inlägg.

    *hej hopp!*

    SvaraRadera