Sök i den här bloggen

Translate

måndag 16 mars 2009

”Den oskyldige” av Harlan Coben (ljudbok)

Harlan Coben är en prisad amerikansk författare som översatts till 28 språk. Han är den enda författare som tilldelats alla de tre amerikanska litterära utmärkelserna - Edgar Award, Shamus Award och Anthony Award. Jag har läst två andra böcker av honom och jag tycker att de är helt okej men inte fängslande. ”Den oskyldige” skiljer sig från dem. Kanske beror det på att jag lyssnade på den på ljudbok, men den fångade mig. Att få en historia uppläst för sig kan göra den mer spännande och miljö- och personbeskrivningar som i vanliga böcker kan kännas oändliga och ointressanta blir mer fängslande när någon läser dem med inlevelse.

”Den oskyldige” handlar om Matt Hunter som i ett collegeslagsmål dödade en annan kille och dömdes till fängelse. Flera år senare då han är frigiven och lever tillsammans med sin gravida fru börjar en massa konstiga saker att hända. Han får en filmsnutt skickad till sin mobiltelefon som visar hans hustru Olivia tillsammans med en annan man och han blir senare också förföljd av samme man. Han tar hjälp av en privatdetektiv för att ta reda på vad frun håller på med och vem mannen är. Sedan händer fler underliga saker: en nunna med silikonbröst hittas död och den man som förföljde Matt hittas mördad och då blir naturligtvis den tidigare morddömde Matt misstänkt. Åklagarens mordutredare Loren Muse utreder fallen men konstaterar snart att även FBI är intresserade av dem. Men är de där för att hjälpa till eller för att vilseleda?

Ljudböcker är skön avkoppling om man ligger i soffan, i solstolen, är ute och kör bil eller reser på annat sätt. Men själv har jag svårt att koncentrera mig om jag försöker göra något mer samtidigt. Jag kan t.ex. inte städa eller göra något tankekrävande då jag lyssnar för då tappar jag helt bort handlingen. Men kör man bil så går resan snabbt och jag insåg i söndags att om jag lyssnar på en bok så är det också väldigt lätt att ”tappa” en hel dag… :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar